W wyniku wyborów, które odbyły się 15 października 2017 r. do Rady Duszpasterskiej Parafii p.w. Ducha Świętego w Żabnie, zostały wybrane następujące osoby:

 

 

 

 

1. Tomczyk Barbara 110 głosów
2. Korus Henryk 103
3. Biś Mateusz 97
4. Glazer Jan 66
5. Dydyńska Maria 54
6. Lebryk Wiesław 49
7. Kotapka Przemysław 45
8. Liro Ireneusz 42
9. Łoś Zbigniew 39
10. Padło Grzegorz 37

11. Kogut Paweł 34
12. Dziura Kamil 29
13. Pająk Paweł 29
14. Lech Grzegorz 28

Zrezygnowały:
Kijowska Elżbieta 55
Ogonowska Agnieszka 56

Oddano 444 głosy
- ważnych głosów 430
- nieważnych 14

 

Komisja Skrutacyjna:

Mikulski Jan
Kurzydym Sławomir
ks. Król Dariusz

 

Proponowany skład Duszpasterskiej Rady Parafialnej na pięciolecie: 2017 - 2022

Z wyboru:
1. Tomczyk Barbara
2. Korus Henryk
3. Biś Mateusz
4. Glazer Jan
5. Dydyńska Maria
6. Lebryk Wiesław
7. Kotapka Przemysław
8. Liro Ireneusz
9. Łoś Zbigniew
10. Padło Grzegorz


Z urzędu:
11. Mikulski Jan Stowarzyszenie Rodzin Katolickich
12. Nawrocka Krystyna Stowarzyszenie Rodzin Katolickich
13. Kwaśniak Jacek Świeccy Szafarze Komunii Świętej
14. Lechowicz Adam Parafialny Oddział Caritas
15. Kaczmarczyk Maria Parafialna Poradnia Rodzinna
16. Radziszewski Arkadiusz Animatorzy programu Młodzi na Progu
17. Lechowicz Krzysztof Lektorzy - Seniorzy
18. Lechowicz Edward Moderator Róż Różańcowych
19. Jarmuła Agnieszka Katolickie Stowarzyszenie Młodzieży
20. Kurzydym Sławomir katecheta świecki
21. Ks. Dawid Włodarczyk wikariusz parafii
22. S. Agata Kołek przełożona wspólnoty sióstr zakonnych BDNP

 

Rada ekonomiczna:
Korus Henryk
Biś Mateusz
Padło Grzegorz

 

Przewodniczący Rady: ks. Antoni Mikrut
Zastępca Przewodniczącego: Sławomir Kurzydym
Sekretarz: Jan Mikulski

 

STATUT RAD DUSZPASTERSKICH

DIECEZJI TARNOWSKIEJ

Rada Duszpasterska stanowi, zgodnie z kan. 536 KPK, ciało doradcze, które pod kierownictwem Proboszcza Parafii lub Rektora kościoła – w ramach ustawodawstwa diecezjalnego – czuwa nad organizacją życia duszpasterskiego w danej wspólnocie wiernych. Przy kościołach rektoralnych funkcjonują lokalne Rady Duszpasterskie, których status jest identyczny ze statusem Parafialnych Rad Duszpasterskich. Nie tworzy się Rad Duszpasterskich w ośrodkach sprawowania kultu nie będących parafią ani rektoratem.

 

W realizacji swoich zadań Rada Duszpasterska kieruje się celami określonymi przez kan. 1254 §2 KPK uwzględniając specyfikę duszpasterską danego ośrodka. Za swój podstawowy cel Rada Duszpasterska ma współodpowiedzialne wspieranie kapłanów w organizacji życia duszpasterskiego danej wspólnoty. Realizując ten cel opracowuje ona roczne plany duszpasterskie, animuje działalność grup duszpasterstwa specjalistycznego, koordynuje prowadzone formy duszpasterstwa, inspiruje działalność charytatywną, troszczy się o podejmowanie inicjatyw duszpasterskich uwzględniających zachodzące przemiany społeczno-kulturowe.

 

W skład Rady Duszpasterskiej wchodzą trzy grupy członków: wybrani, urzędowi oraz mianowani przez Księdza Proboszcza lub Rektora kościoła. Liczba członków Rady pochodzących z wyboru dokonanego przez wspólnotę wiernych nie może być mniejsza od liczby członków mianowanych przez duszpasterza.

 

Z urzędu należą do Rady:

Proboszcz lub Rektor piastujący równocześnie funkcję przewodniczącego Rady.

Delegat księży wikariuszy, którzy pracują w danym ośrodku duszpasterskim.

Delegatka sióstr zakonnych zatrudnionych w danym ośrodku duszpasterskim.

Przedstawiciel wspólnoty zakonnej prowadzącej na terenie parafii duszpasterstwo w kościele, który nie stanowi rektoratu.

Przedstawiciel osób świeckich zatrudnionych w pracy duszpasterskiej danego ośrodka (katecheci, organista, kościelny).

Przedstawiciel stowarzyszeń katolickich działających w danym ośrodku.

Przedstawiciele poszczególnych grup wymienieni w § 3.1. zostają wyłonieni w wyniku wzajemnej konsultacji między członkami odnośnej grupy.

Zależnie od wielkości ośrodka i stopnia zaangażowania wiernych, liczba wybieranych członków Rady wynosi 6-10. Jej dokładną wielkość określa Proboszcz lub Rektor, uwzględniając potrzeby duszpasterskie ośrodka.

Zastępca przewodniczącego Rady (= Proboszcza lub Rektora) zostaje wybrany na jej pierwszym posiedzeniu zwykłą większością głosów. Może nim być jedynie osoba świecka. Jeśli dwaj kandydaci uzyskają jednakową liczbę głosów, przeprowadza się osobne głosowanie jedynie nad wyłonioną dwójką. Jeśli ponownie uzyskają oni jednakową liczbę głosów, zastępcą przewodniczącego zostaje starszy z nich. Podczas pierwszego posiedzenia zostaje również desygnowany sekretarz Rady, którego obowiązkiem jest prowadzenie protokołów ze wszystkich zebrań Rady.

Częstość zebrań Rady zależy od aktualnych potrzeb duszpasterskich. Minimum stanowią dwa zebrania w roku. Zebrania takie zwołuje Przewodniczący, przekazując zaproszenia przynajmniej dwa tygodnie przed zebraniem. Zebrania nadzwyczajne mogą być również zwoływane, kiedy połowa członków Rady wyrazi takie życzenie na piśmie skierowanym do Sekretarza Rady.

Do ważności uchwał Rady wymagany jest udział w jej posiedzeniu 50% wszystkich członków. Wnioski wiążące wymagają akceptacji przez więcej niż połowę obecnych na posiedzeniu członków Rady. W przypadku równej liczby głosów, o przeprowadzonej uchwale decyduje głos Przewodniczącego.

Proboszcz lub Rektor dysponuje prawem veta także w stosunku do każdej z uchwał przyjętych większością głosów. Jego sprzeciw powoduje nieważność uchwały.

Jeśli 2/3 członków Rady zgłosi zastrzeżenia do veto wniesionego przez Przewodniczącego, sprawę rozstrzyga Biskup Diecezjalny.

Kadencja Rady trwa 5 lat. Poszczególni członkowie dysponują możliwością wcześniejszej rezygnacji ze swego członkostwa.

W przypadku sformułowania uzasadnionych zarzutów personalnych wobec poszczególnych członków mogą oni zostać wykluczeni z Rady, jeśli propozycja taka uzyska 2/3 głosów obecnych podczas posiedzenia członków Rady.

W przypadku śmierci lub zmiany miejsca zamieszkania członka Rady pochodzącego z wyboru, na jego miejsce pozostali członkowie Rady zwykłą większością głosów wybierają nowego członka.

W przypadku śmierci lub zmiany miejsca zamieszkania członka Rady pochodzącego z nominacji, na jego miejsce Przewodniczący Rady mianuje nowego członka.

W przypadku zmiany urzędowych członków Rady, kadencja pozostałych członków nie ulega skróceniu. Rada funkcjonuje więc mimo zmian na stanowiskach Proboszcza, Rektora czy Księży Wikariuszy. Decyzję o ewentualnym rozwiązaniu Rady może podjąć jedynie Biskup Diecezjalny po wnikliwym zbadaniu zaistniałej sytuacji.

Posiedzenia Rady nie mają z reguły charakteru publicznego. Mimo to można na nie zapraszać ekspertów i konsultantów, którym nie przysługuje jednak prawo głosu.

Rada Duszpasterska funkcjonuje przez powołanie do życia szeregu komisji czy zespołów. Działające dotychczas Komitety Budowy Kościoła mogą zostać włączone w struktury Rady Duszpasterskiej. W uzasadnionych przypadkach, stosownie do decyzji miejscowych duszpasterzy, mogą one jednak również zachować dotychczasową autonomię.

Członkami Rady mogą być jedynie praktykujący katolicy, którzy przyjęli sakrament bierzmowania i są znani z nienagannych zasad moralnych. Zasady ich wyboru określa osobny regulamin.

Maksymalna długość uczestnictwa w Radzie Duszpasterskiej wynosi trzy kadencje, tzn. 15 lat.

Wraz z przyjęciem niniejszego statutu ulegają modyfikacji zasady zawarte w Statucie Parafialnej Rady Duszpasterskiej przyjętym przez IV Synod Diecezji Tarnowskiej (Dokumenty synodalne, ss. 305n)

 

+ Józef Życiński

BISKUP TARNOWSKI 

 

Tarnów, 15.09.1992 r.