Prawie połowa Polaków deklaruje, że przekazuje pieniądze na cele charytatywne. Jednocześnie ten odsetek w przyszłości ma wzrosnąć o 10%.

 

 

 

 

Najbardziej popularnymi przedsięwzięciami charytatywnymi są Wielka Orkiestra Świątecznej Pomocy i Caritas Polska, a najbardziej aktywnymi sponsorami działalności charytatywnej - Polsat i TVN - wynika z badań przeprowadzonych przez ARC Rynek i Opinia.

 

Obecnie, zgodnie z deklaracjami respondentów, najbardziej zaangażowanym pokoleniem w pomoc charytatywną są osoby w wieku 57+. Aż 57% z nich twierdzi, że wspiera różne akcje charytatywne. Najmniej zaangażowani są respondenci najmłodsi (20-33 lat), grupa ta jednak najbardziej skłania się ku większej aktywizacji w przekazywaniu pieniędzy w przyszłości - wzrost o 15%.

 

Najbardziej rozpoznawalną akcją charytatywną jest Wielka Orkiestra Świątecznej Pomocy. Na kolejnych miejscach Polacy wskazują Caritas Polska, akcję "Cała Polska Czyta Dzieciom" oraz "Szlachetną Paczkę", której pomysłodawcą jest ks. Jacek Stryczek.

 

Z kolei Polsat i TVN przodują ex aequo w rankingu najbardziej aktywnych sponsorów działalności charytatywnej. Na drugim miejscu w tym zestawieniu znalazł się koncern Orlen.

 

- Nasze badanie pokazuje, że coraz więcej osób chciałoby angażować się w pomoc charytatywną. Podstawy ku takiej działalności tworzą często media społecznościowe, których użytkownicy nawzajem udostępniają sobie informacje na temat akcji charytatywnych i aktywizują się do działania. Poza tym, prowadzona od lat kampania dotycząca przekazywania 1% podatku przedsięwzięciom charytatywnym również zwiększa świadomość Polaków w tym zakresie. Rosnąca świadomość i deklaratywna chęć intensyfikacji tych działań świadczy o tym, że polskie społeczeństwo skłania się w stronę bezinteresowności i filantropii, o czym świadczą coraz efektywniejsze zbiórki pieniędzy prowadzone choćby przez WOŚP - komentuje dr Adam Czarnecki z ARC Rynek i Opinia.

 

Z informacji Ministerstwa Finansów wynika, że łączna kwota 1 proc. należnego podatku przekazana na rzecz organizacji pożytku publicznego z ostatniego rozliczenia (za 2015 r.) wyniosła 617,5 mln zł.

 

Spośród ubiegających się o 1 proc. Caritas diecezjalnych, największymi kwotami obdarzono Caritas Diecezji Tarnowskiej (1,25 mln zł), Caritas Archidiecezji Krakowskiej (1,06 mln zł), Caritas Archidiecezji Warszawskiej - 691 tys. zł, a Caritas Poznańska - 671 tys. zł. Caritas Polska uzyskała z odpisu prawie 1,1 mln zł.

 

Wyniki pochodzą z dwóch badań przeprowadzonych przez ARC Rynek i Opinia. Pierwsze to "25 trendów konsumenckich" - zrealizowane w dniach 22-27 grudnia 2016 r. metodą CAWI (ankiety online na epanel.pl), na próbie N=500 respondentów (próba reprezentatywna dla populacji Polski pod względem demograficznym: wiek, płeć, wykształcenie, miejsce zamieszkania).

 

Drugie badanie to "Sponsoring Monitor" na temat sponsoringu w sporcie i kulturze w Polsce. W badaniu za rok 2016 zastosowano technikę CATI - wspomagany komputerowo wywiad telefoniczny (N=1510) i CAWI (N=3751). Struktura próby w obu badaniach odzwierciedla strukturę populacji Polski według płci, wieku, województwa, wielkości miejscowości zamieszkania oraz wykształcenia.

 

 

Źródło: Katolicka Agencja Informacyjna